دستورالعمل قطع و وصل فیدرهای 20 کیلوولت

تبلیغات در سایت ما

الکتروتکنیک-برق صنعتی

پشتيباني آنلاين
پشتيباني آنلاين
آمار
آمار مطالب
  • کل مطالب : 248
  • کل نظرات : 21
  • آمار کاربران
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 11
  • آمار بازدید
  • بازدید امروز : 7
  • بازدید دیروز : 24
  • ورودی امروز گوگل : 1
  • ورودی گوگل دیروز : 2
  • آي پي امروز : 2
  • آي پي ديروز : 8
  • بازدید هفته : 243
  • بازدید ماه : 728
  • بازدید سال : 2504
  • بازدید کلی : 39361
  • اطلاعات شما
  • آی پی : 13.59.136.170
  • مرورگر :
  • سیستم عامل :
  • امروز :
  • درباره ما
    خبرنامه
    براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



    امکانات جانبی

    آمار وب سایت:  

    بازدید امروز : 7
    بازدید دیروز : 24
    بازدید هفته : 243
    بازدید ماه : 728
    بازدید کل : 39361
    تعداد مطالب : 248
    تعداد نظرات : 21
    تعداد آنلاین : 1

    دستورالعمل قطع و وصل فیدرهای 20 کیلوولت

     

    دستورالعمل قطع و وصل فیدرهای 20 کیلوولت
    بمنظور ایجاد هماهنگی در امر بهره برداری و حفاظت از نیروی انسانی و تجهیزات ، تداوم برق رسانی به مصرف کنندگان و تعین چارچوب روابط فی مابین بهره برداری پستهای فوق توزیع و انتقال و واحدهای بهره برداری شرکتهای توزیع این دستورالعمل تدوین و ابلاغ شده است .
    تعاریف :
    1-3- فیدرهای 20 کیلوولت هوایی یا زمینی به فیدرهای خروجی از پستهای فوق توزیع و انتقال گفته می شود که کلید اصلی آن داخل پست قرار داشته و قطع و وصل آن به عهده اپراتور پست می باشد .
    2-3- قطعی حفاظت کلید به قطعی ای اطلاق می شود که در اثر فرمان الکتریکی اعمالی به بوبین قطع کلید ناشی از عملکرد حفاظتی رله ارت فالت E/F ( اتصال زمین ) ، رله اور کانت O/C ( اضافه جریان ) یا سایر رله های حفاظتی صورت می گیرد .
    3-3- قطعی عملیاتی یا تعمیراتی به قطعی ای اطلاق می شود که بنابه درخواست کتبی یا شفاهی فرد مجاز معذفی شده توزیع و موافقت اپراتور پست صورت می گیرد .
    4-3- P.L.C به سیستم مخابراتی اختصاصی صنعت برق اطلاق می شود که حمل سیگنالهای مخابراتی توسط هادیهای خطوط انتقال مابین پستهای فوق توزیع و انتقال صورت می گیرد . ( Power Line Carrier )
    5-3- اتور کلوزر رله ای است که هنگام قطع حفاظتی کلید ، فرمان وصل مجدد کلید را پس از تاخیر زمانی معینی صادر می نماید . تاخیر زمانی یاد شده بسته به شرایط فنی شبکه روی فیدر ها قابل تنظیم است لازم به ذکر است که بصورت دستی می توان با قراردادن رله در حالت OFF عملکرد آنرا هنگام قطع حفاظتی کلید از کار انداخت .
    6-3- پیک بار به موقعیتی از شبکه گفته می شود که بیشترین بار مصرفی در طول 24 ساعت از فیدر یا فیدرهای خروجی پستها کشیده می شود .
    7-3- عدم تقارن به اختلاف جریانهای کشیده شده از فازهای یک فیدر اطلاق می شود . در شبکه همواره تلاش می شود عدم تقارن ما بین فازهای فیدر به صفر برسد .
    8-3- فرم درخواست قطع و وصل فیدرهای 20 کیلوولت فرمی است که در کمیته عالی ایمنی شرکت برق منطقه ای آذربایجان با هماهنگی مسئولین واحدهای ذیربط طراحی شده و فرد مجاز معرفی شده شرکت توزیع به منظور درخواست کتبی قطع و وصل فیدرهای 20 کیلوولت در پست تکمیل و به اپراتور پست ارایه نماید .
    9-3- دیسپاچینگ به مرکز کنترل گفته می شود و وظیفه اصلی آن پایش ولتاژ و فرکانس فی مابین تولید و مصرف و هماهنگی بین نیروگاهها و پستهای فوق توزیع و انتقال و نظارت مانورهای شبکه می باشد و در سه سطح دیسپاچینگ توزیع فعالیت می نماید .
    10-3- نگهداری شبکه توزیع به بخشی از توزیع اطلاق می شود که وظیفه ایجاد هماهنگی با پست های فوق توزیع و انتقال و انجام عملیات ، تعمیرات ، مانور در شیکه های زمینی و هوایی فشار متوسط و فشار ضعیف را بمنظور تداوم برق رسانی به مشترکین برعهده دارد .
    11-3- وصل موفق به حالتی در فیدر شبکه گفته می شود که با دادن فرمان وصل به کلید فیدر ، کلید وصل شده و در حالت وصل باقی بماند .
    12-13- وضعیت اضطراری در فیدر 20 کیلوولت به شرایطی گفته می شود که در اثر عیب پیش آمده فواصل استاندارد هادیهای فیدر نسبت به یکدیگر و یا به سایر تجهیزات شبکه ، پایه های مربوطه ، زمین ، درختان ، ساختمانها ، ماشین آلات و غیره از بین رفته و تداوم این شرایط یا برقدار شدن مجدد آن پتانسیل خطرزایی بالایی باشد .
    13-3- فیدر اختصاصی به خط 20 کیلوولت خروجی از پست فوق توزیع یا انتقال اطلاق می شود که به موسسه صنعتی یا کارخانه ، سازمان یا واحدهای تولیدی خاصی تعلق دارد و تعمیرات و نگهداری آن برعهده خودش می باشد.
    اجرای عملیات :
    1-4- زمانی که کلیدی بعلت عملکرد رله های حفاظتی قطع گردد مراتب سریعا" توسط اپراتور پست به واحدهای عملیاتی شبکه توزیع یا دیسپاچینگ اطلاع داده می شود .
    2-4- وصل کلید در شرایط مندرج در بند 1-4 برای اولین بار با درخواست شفاهی تکنسین یا افراد مجاز که بصورت کتبی به ذیربط معرفی شده اند از طریق ارتباط بی سیم یا تلفن و یا P.L.C انجام خواهد یافت و
    1-2-4- شرکت توزیع موظف است هرگونه تغییر در افراد مجاز معرفی شده مندرج در بند 2-4 را کتبا" و در اسرع وقت به پست ذیربط اعلام نماید .
    3-4- در صورت عدم موفقیت در وصل کلید بند 2-4 وصل مجدد آن منوط به ارایه فرم مربوطه موجود در پست مبنی بر رفع عیب توسط فرد مجاز معرفی شده خواهد بود .
    4-4- برای موارد خاص شرکتهای توزیع لیست فیدرهای طولانی روستایی با طول بیش از 30 کیلومتر را کتبا" به پست اعلام و در مورد این فیدرها وصل کلید برای بار دوم توسط بی سیم ، تلفن شهری یا P.L.C که نحوه ارتباط نیز توسط شرکتهای توزیع اعلام می گردد بصورت شفاهی انجام خواهد شد .
    5-4- برای وصل بار سوم کلید مزبور ، تکمیل و ارایه گواهی کتبی رئیس اداره عملیات ، رییس بخش یا قسمت و یا مدیر امور به پست الزامی است و در صورت تکرار قطع کلید ، وصل آن برای بار چهارم با درخواست شفاهی مدیرعامل شرکت توزیع یا جانشین وی انجام خواهد گرفت .
    6-4- در صورتی که فیدری جت اعمال خاموشی وی ا انجام تعمیرات قطع گردد و امکان وصل آن بعلت زیاد بودن بار آن مقدور نباشد اپراتور وقت باید مراتب را به اطلاع واحد بهره برداری شبکه توزیع رسانده و واحد بهره برداری شبکه توزیع به محض اطلاع موظف به کاهش با آن می باشد .
    1-6-4- وصل فیدر مذکور با تایید شفاهی اعمال کاهش بار توسط فرد مجاز معرفی شده توزیع انجام خواهد گرفت .
    2-6-4- به منظور اجتناب از وصل فیدر بهتر است اتوریکلوزر منصوبه روی فیدرها قبل از وصل فیدر بطور موقت روی OFF و بعد از وصل فیدر مجددا" بصورت دستی به مدار آورده شود .
    1-2-6-4- فیدرهایی که دارای اتوریکلوزر هستند وصل رکلوزر بعنوان وصل با اول تلقی خواهد شد .
    2-2-6-4- چنانچه در طول 24 ساعت برای یک فیدر رکلوزر به تعداد 3 با عمل نماید رکلوزر از مدار خارج و مراتب کتبا" به مدیرعامل شرکت توزیع مبنی بر رفع عیب پیش آمده ، مجددا" در مدار قرار خواهد گرفت .
    3-2-6-4- با ازای هر دفعه عملکرد رکلوزر اپراتور موظف است مراتب را به اطلاع توزیع برساند .
    3-6-4- در صورت عدم موفقیت در وصل کلید ، قطعی مذکور بعنوان قطع حفاظتی منظور شده و وصل مجدد کلید منوط به ارایه گواهی کتبی در زمینه کاهش بار از طرف فرد مجاز معرفی شده خواهد بود .
    4-6-4- شرکتهای توزیع بایستی ترتیبی اتخاذ نمایند که بار تمام فیدرهای 20 کیلوولت خروجی از پستهای فوق توزیع و انتقال در حالت نرمال در پیک بار با هماهنگی واحد بهره برداری باشد .
    7-4- اگر آمپرمترهای فیدری نشان دهنده 15% عدم تقارن در فازهای آن فیدر باشد اپراتور پست موظف است موضوع را به اطلاع نگهداری شبکه توزیع رسانده و در صورتی که تا شش ساعت بعد ، عدم تقارن مذکور رفع نگردد و یا اختلاف به بیش از 15% افزایش یابد کلید مربوطه پس از اعلام مراتب به نگهداری شبکه توزیع قطع شده و وصل آن منوط به ارایه گواهی کتبی مبنی بر رفع عدم تقارن توسط فرد مجاز معرفی شده توزیع خواهد بود .
    8-4- در صورت نیاز واحد تعمیرات و نگهداری شبکه توزیع به انجام تعمیرات روی فیدرهای 20 کیلوولت ، لازم است فیدر مربوطه با رعایت دقیق موارد ذیل با تکمیل فرم درخواست قطع و وصل فیدرهای 20 کیلوولت فرم شماره 19-ف-و ن آ موجود در پست توسط مسئول تعمیرات یا عملیات ( مجری کار ) و موافقت اپراتور پست قطع و ارت شده و آماده جهت کار گروه تعمیرات شود و وصل آن بعد از ارایه گواهی کتبی اتمام کار توسط مجری کار انجام خواهد گرفت . در صورت عدم امکان تامین برق در مدت زمان تعمیر ، شرکت توزیع باید مراتب به اطلاع مشترکین برساند .
    1-8-4- درخواست بی برق نمودن فیدر جهت انجام تعمیرات یا عملیات روی آن توسط بی سیم ، تلفن یا هرگونه وسیله غیرحضوری ممنوع بوده و لازم است فرد مجاز معرفی شده ، درخواست کتبی مربوط به قطع فیدر را در دو برگ به پست ذیربط ارایه نماید . بدیهی است شماره فیدر درخواستی بایستی عددی و حروفی بصورت خوانا و بدون قلم خوردگی یا اصلاح شدگی درج گردد و درخواست کننده محل مربوطه را در فرم امضاء نماید .
    2-8-4- اپراتور پست پس از دریافت درخواست کتبی قطع فیدر ضمن بررسی کامل جوانب امر و وضعیت فیدر مربوطه ، موافقت خود را کتبا" اعلام نموده و در حضور درخواست کننده ، کلید فیدر مورد نظر را قطع و در صورت کشویی بودن آن را از محل خارج و با توجه به امکانات موجود در پست فیدر را ارت نموده و برگ اصلی درخواست را جهت شروع کار به درخواست کننده ارایه دهد .
    3-8-4- درخواست کننده ( مجری کار ) موظف است علاوه بر قطع کلید و نصب ارت در محل پست که توسط اپراتور انجام خواهد شد ، قبل از شروع کار با وسایل مناسب و مطمئنی در محل کار نسبت به آزمایش بی برق بودن و مدار و نصب اتصال زمین موقت در دو طرف محل کار اقدام و شروع به کار نماید .
    4-8-4- مجری کار موظف است پس از اتمام کار و جمع آوری اتصال زمینهای موقت نصب شده و دور کردن افراد از محل کار شخصا" به پست مورد نظر مراجعه نموده و محل مربوطه به درخواست وصل فیدر را در هر دو برگ فرم مربوطه تکمیل و به اپراتور ارایه نماید .
    5-8-4- اپراتور پست موظف است پس از دریافت درخواست وصل فیدر ضمن بررسی جوانب امر و تکمیل محل مربوط به وصل فیدر در هر دو نسخه فرم ، نسبت به باز کردن ارت مدار و بستن سکسیونر مربوطه و سپس وصل کلید فیدر اقدام و نسخه اول فرم را جهت نگهداری در سابقه به مجری کار ارایه و نسخه دوم را بهمراه سایر مستندات مربوطه بایگانی نماید .
    6-8-4- هیچ فردی یا اکیپی از شرکت توزیع مجاز به انجام عملیات یا تعمیرات روی فیدرهایی که بصورت قطعی حفاظتی بی برق شده اند نمی باشد مگر اینکه قبلا" از پست مربوطه اجازه کار کتبی دریافت کرده باشد . ( درخصوص بند 15-4- استثنائا" با رعایت دقیق جوانب احتیاط و ایمن سازی کامل محیط کار بلامانع خواهد بود )
    7-8-4- مجری کار موظف است کلیه فرآیندهایکار از زمان قطع تا وصل فیدر در هنگام تعمیرات یا عملیات روی دستورالعملها و استانداردهای مقررات ایمنی بخش توزیع توسط وی و کلیه افراد اکیپ الزامی می باشد .
    9-4- در صورت نیاز به انجام تعمیرات و یا تست روی تجهیزات پستها ، باید حداقل چهار روز قبل موضوع کتبا" و با تکمیل فرم مربوطه به دیسپاچینگ منطقه منعکس تا در صورت موافقت دیسپاچینگ و صدور اجازه کار از طرف بهره برداری انتقال نیرو اقدام به تعمیرات شود . در این زمینه دیسپاچینگ منطقه موظف به ایجاد هماهنگی لازم با شبکه توزیع جهت تامین برق در مدت زمان تعمیر می باشد و در صورت عدم امکان تامین برق از طرف شرکت توزیع در مدت زمان مذکور می بایست مراتب بنحو مقتضی به اطلاع مشترذکین برسد .
    10-4- در صورتی که قسمتی یا تمام تجهیزات یک پست بدلیل نقص فنی از مدار خارج و برق رسانی به قسمتی یا تمام مشترکین تغذیه شونده از آن پست بمدت طولانی غیر ممکن گردد ، اپراتور پست باید باهماهنگی دیسپاچینگ مراتب را سریعاً جهت تامین برق به اطلاع نگهداری شبکه توزیع برساند.
    11-4- با توجه به مشکلات موجود در نگهداری و عملیات روی فیدرهایی که در حوزه عملیاتی چن واحد نگهداری شرکت توزیع قرار دارند مسئولیت هرگونه قطعی ها و ارایه گواهی به پستها برعهده واحدی از شبکه توزیع خواهد بود که ابتدای خروجی فیدر از پست ، مربوط به آن واحد بوده و بقیه واحدها بایستی با واحد مذکور هماهنگی نماید .
    12-4- در صورت نیاز شرکتهای توزیع به کاهش یا افزایش بار فیدرهای 20 کیلوولت از طرف شرکت توزیع باید مراتب با هماهنگی قبلی پست ذیربط انجام گیرد .
    13-4- در صورت اعمال خاموشی نوبتی به فیدرها از طرف دیسپاچینگ منطقه ، فیدرهایی که در همان روز جهت انجام سرویس یا تعمیرات قطع شده باشد در صورت امکان از برنامه خاموشی نوبتی برای آن روز حذف شود .
    14-4- در صورتی که فاصله دو قطعی حفاظتی یک فیدر بیش از یک ساعت باشد وصل اولیه فیدر وصل موفق منظور شده و مجددا" نسبت به رعایت مراحل دستورالعمل اقدام خواهد شد .
    15-4- در مواقع بروز هرگونه وضعیت اضطراری در شبکه 20 کیلوولت جهت جلوگیری از بروز حادثه ، اپراتور پست با درخواست تلفنی فرد مجاز معرفی شده شرکت توزیع نسبت به قطع فیدر مربوطه اقدام خواهد نمود . بدیهی است وصل فیدر مذکور با مراجعه حضوری درخواست کننده قطع فیدر به پست مربوطه و ارایه درخواست کننده قطع فیدر به پست مربوطه و ارایه درخواست کتبی با ذکر علت بروز وضعیت اضطراری امکان پذیر خواهد بود .

    بخش نظرات این مطلب


    برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

    نام
    آدرس ایمیل
    وب سایت/بلاگ
    :) :( ;) :D
    ;)) :X :? :P
    :* =(( :O };-
    :B /:) =DD :S
    -) :-(( :-| :-))
    نظر خصوصی

     کد را وارد نمایید:

    آپلود عکس دلخواه:

    تبلیغات
    نویسندگان
    ورود کاربران
    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟
    عضويت سريع
    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری
    آخرین نظرات کاربران
    paria - من نمیتونم دانلود کنم کتاب عایقو
    پاسخ: درود گرامی لینک دانلود بازیابی شد - 1394/10/11/t3tekn
    ابراهیم -

    اگه ميشه برای منم يكم اطلاعات درباره موتور شراگ همراه با عكسش ميخواسنم براي پروژه ممنون ميشم خواهشن بفرستين خيلي ضروريه

     

    - 1394/8/28/t3tekn
    mohsen - عالی میشه اگه محبت کنید برام ایمیل کنید - 1393/10/17/t3tekn
    رضا - سلام جناب مهندس خیلی برام جالب بود . اگر براتون مقدور بود باز هم از این نمونه آزمایش ها رو بزارید در صورت بودن فیلم و عکس واقعا ممنون میشم با تشکر از شما به خاطر وقتی که گذاشتید - 1393/9/23/t3tekn
    رضا - سلام جناب مهندس خیلی برام جابل بود . اگر براتون مقدور بود باز هم از این نمونه آزمایش ها رو بزارید در صورت بودن فیلم و عکس واقعا ممنون میشم با تشکر از شما به خاطر وقتی که گذاشتید - 1393/9/23/t3tekn
    mohamad - hi - 1393/9/12/t3tekn
    reza - ججهت تعمیرات این نوع موتور ما به شما خدمات میدهیم
    - 1393/8/8/t3tekn
    بامداد کریمی - سپاسگزارم موید باشین. - 1393/8/3/t3tekn
    حسین - دوست عزیز ای‌کاش منبع مطالبت رو هم می گذاشتی. به هر حال موفق باشی
    پاسخ: در ارسال های اینده منبع هم گذارده خواهد .سرافراز باشید. - 1393/5/25/t3tekn
    همايون -

    سلام اگه ميشه يكم اطلاعات درباره موتور شراگ همراه با عكسش ميخواسنم براي پروژه ممنون ميشم خواهشن بفرستين خيلي ضروريه

    - 1393/1/30/t3tekn
    عنوان آگهی شما

    قرار دادن بنر درسایت. ماهینه فقط 2 هزار تومان

    به الکتروتکنیک-برق صنعتی امتیاز دهید