تبدیل مستقیم انرژی فتوالکتریک - ترموالکتریک

تبلیغات در سایت ما

الکتروتکنیک-برق صنعتی

پشتيباني آنلاين
پشتيباني آنلاين
آمار
آمار مطالب
  • کل مطالب : 248
  • کل نظرات : 21
  • آمار کاربران
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 11
  • آمار بازدید
  • بازدید امروز : 14
  • بازدید دیروز : 1
  • ورودی امروز گوگل : 1
  • ورودی گوگل دیروز : 0
  • آي پي امروز : 5
  • آي پي ديروز : 0
  • بازدید هفته : 49
  • بازدید ماه : 795
  • بازدید سال : 2571
  • بازدید کلی : 39428
  • اطلاعات شما
  • آی پی : 18.117.137.64
  • مرورگر :
  • سیستم عامل :
  • امروز :
  • درباره ما
    خبرنامه
    براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



    امکانات جانبی

    آمار وب سایت:  

    بازدید امروز : 14
    بازدید دیروز : 1
    بازدید هفته : 49
    بازدید ماه : 795
    بازدید کل : 39428
    تعداد مطالب : 248
    تعداد نظرات : 21
    تعداد آنلاین : 1

    تبدیل مستقیم انرژی فتوالکتریک - ترموالکتریک

    تبدیل مستقیم انرژی فتوالکتریک - ترموالکتریک

     

    منظور از تبدیل مستقیم انرژی , تبدیل یک نوع انرژی (مثلا گرمایی) به نوعی دیگر از انرژی (مثلا الکتریکی) بدون شفت و زنجیر و تسمه و از این مصنوعات ساخته ی دست بچه های جامدات!!! هستش. نیمه رساناهای الکترکی ابزاری هستند که می توان از آن ها برای این منظور استفاده کرد . البته مقدار انرژی قابل تبدیل با این روش به اندازه روش های مکانیکی نیست و در مصارف کم حجم استفاده می شوند . از انواع ابزارهای ساخته شده با نیمه رساناها که در تبدیل مستقیم انرژی کاربرد دارند می توان به سلول خورشیدی (soler cell) و ترموالکتریک (thermoelectric) اشاره کرد.

    ترموالکتریک

    اما به بحث بر می گردیم . بر اساس ژدیده های فتوالکتریک یا فتوولتاییک و نیز ترموالکتریک دو ابزار مفید به نام فتوسل یا سلول خورشیدی و نیز ماژول ترموالکتریک که در بازار ایران با نام المان خنک کننده شناخته می شود ساخته شده است . این دو ابزار هر دو از نیمه رسانا ها ساخته شده اند . می دانیم برخی از عناصر مانند ژرمانیم و سیلیسیوم ذاتا رسانایی ضعیفی دارند و الکترون آزاد ندارند اما اگر آن ها را با مقادیر کمی ناخالصی های خاص مانند آلومینیوم و آرسنیک مخلوط کنیم به نتایج جالبی می رسیم. آرسنیک اتمی با ۵ الکترون ظرفیتی است و با ترکیب با سیلیسیوم که چهار الکترون ظرفیتی دارد یک الکترون آزاد تشکیل می شود .هم چنین آلومینیوم اتمی با ۳ الکترون ظرفیت است که با ترکیب شدن با سیلیسیوم یک حفره به وجود می آید .به ترکیب اول , نیمه هادی نوع n و به ترکیب دوم , نیمه هادی نوع p می گویند .

    لایه های الکترونیکی

    از کنار هم گذاشتن این دو ترکیب یک دیود (2تایی) 'Diode' تشکیل می شود که کاربرد بسیار وسیعی در الکترونیک دارد . در واقع در فضای بین این دو نوع نیمه هادی یک باند خنثی تشکیل می شود که اگر ولتاژی معین به سمت نیمه هادی نوع p وصل گردد این ناحیه فعال می شود و این ترکیب مانند یک رسانای الکتریکی عمل می کند اما اگر جهت ولتاژ را برعکس کنیم قطعه مانند عایق عمل می کند . این مقدمه ی ناچیزی از نیمه هادی ها بود .

    اکنون به معرفی بیشتر سلول خورشیدی و ترموالکتریک می پردازیم . در یک سلول خورشیدی با برخورد فوتون ها به ترکیب p-n انرژی آن باعث فعال شدن باند خنثی شده و الکترون ها جریان می یابند . در شکل زیر این فرآیند را می بینیم :

    سلول خورشیدی

    تصویر زیر که از سایت opvap.com گرفته شده است نمودار مشخصه V-I یک سلول خورشیدی را نشان می دهد .

    V-I

    اگر می خواهید در این زمینه اطلاعات بیشتری به دست آورید به این سایت مراجعه کنید .

    یکی از مشکلات سلول های خورشیدی شکنندگی آن هاست که البته برخی شرکت ها نسخه های انعطاف پذیر از سلول های خورشیدی رو که احتمالا گرون هستند تولید کرده اند یه نمونه رو در شکل زیر می بینید.

    Flexible solar ecll

    اکنون کمی در مورد کاربردهای فتوولتاییک PV صحبت می کنیم. فعلا چند نمونه از کاربردهای معروف این پدیده رو در عکس های زیر ببینید تا بعد بیشتر در این زمینه مطلب بنویسیم.

    1- تامین انرژی منازل

    انرژی پاک

    2- هوافضا

    ماهواره

    3- هواپیماهای بدون سرنشینUAV

    UAV

    4-باتری همراه

    کیف با برق خورشیدی

    5- ماشین های الکتریکی

    ماشین خورشیدی

    سایت http://www.solarnovus.com اطلاعات خوبی در مورد سلول های خورشیدی در اختیار کاربران می گذارد به عنوان مثال در شکل زیر که از همین سایت گرفته شده معرفی یک نوع سلول جدید که اصطلاحا solar-3d گفته می شود دیده می شود (با کیلک روی عکس به لینک معرفی سلول بروید).البته سازندگان این سلول یک سایت هم تحت عنوان http://www.solar3d.com برای معرفی آن راه اندازی کرده اند.

    solar-3d

    ایده کلی ساخت این سلول این است که در سلول های معمولی یک فتون فقط در صورتی به الکتریسیته تبدیل میشود که به ناحیه ای نزدیک به باند خنثی و به عبارتی محل اتصال دو نیمه هادی برخورد کند اما بسیاری از فتون ها یا منعکس شده و یا به نقاطی دور از این ناحیه برخورد می کنند حال اگر بتوان یک فتون را درون ساختار کریستالی این سلول به دام انداخت که این قدر درون آن منکعس شود تا به نقطه مورد نظر برخورد کند راندمان سلول بسیار افزایش می یابد . تصویر زیر تفاوت سلول معمولی و سلول جدید را به طور شماتیک نشان می دهد .

    solar 3d

    در آینده مطالب و تصاویر بیشتری در این مورد میزارم . این عکس ها رو توی اینترنی می تونید به راحتی پیدا کنید . اسم سایت هایی رو که این عکس هارو ازشون گرفتم یادم نیست (فردا شاکی نشن که کپی رایت رو نقض کردی!) .

    در یک ترموالکتریک شاید کار کمی پیچیده تر باشد و باید برای توضیح آن به تعریف چند اثر فیزیکی بپردازیم :

    ۱- اثر سیبک Seebeck effect :به طور خلاصه می توان گفت که هرگاه يك طرف ماده اي داغ تر از طرف ديگر باشد، الكترو ن هاي سمت داغ تر، سريعتر حركت مي كنند. در اين فرآيند برخي از اين الكترو ن ها به سمت ناحيه سرد حركت كرده و جريان الكتريسيته به وجود مي آورند.بنابراین اگر محل اتصال دو فلز ناهم جنس گرما ببیند اختلاف پتانسیلی بین دو سر فلزات تشکیل می شود.کاربرد این پدیده را می توان در ترموکوپل دید که برای اندازه گیری دما استفاده می شود .

    2- اثر پلتیر Peltier effect : تقریبا برعکس پدیده سیبک است به این معنا که اگر جریانی عبوری از محل اتصال دو فلز غیر مشابه در یک جهت گرما تولید می کند و در جهت دیگر گرما جذب می کند .

    در واقع این دو پدیده مبین این امر هستند که اختلاف پتانسیل الکتریکی می تواند اختلاف دما به وجود آورد و اساسا ولتاژ در الکتریسیته مانند اختلاف دما در انتقال حرارت است . می دانیم در انتقال حرارت می توان یک سیستم گرمایی را با یک مدار الکتریکی معادل سازی کرد و به جای کار با اجسام و خواص انتقال حرارت با آن مدار معادل مساله را تحلیل کرد . در این معادل سازی ولتاژ معادل اختلاف دما می باشد , مقاومت الکتریکی معادل مقاومت گرمایی می باشد که انواع مختلف دارد از جمله مقاومت رسانش که برابر حاصل تقسیم ضخامت جسم بر ضریب رسانایی آن (K) است , مقاومت در انتقال حرارت جابجایی و مقاومت در انتقال حرارت تشعشعی هم از انواع دیگر آن هستند که برای دانستن روابط آن ها می توانید به کتاب های انتقال گرما (Heat Transfer) هولمن و اینکروپرا مراجعه کنید . زمین در یک مدار الکتریکی معادل ولتاژ صفر است , در یک سیستم گرمایی دمای صفر کلوین معادل زمین در مدار الکتریکی است . خازن در مدار الکتریکی را می توان معادل ظرفیت گرمایی (C) یک جسم در انتقال حرارت دانست . هم چنین شار گرما را که حاصل تقسیم اختلاف دما بر مقاومت گرمایی است با جریان الکتریکی معادل سازی کرد . به این ترتیب می توان یک سیستم گرمایی را با یک سیستم الکتریکی معادل کرد . در تصویر زیر مقایسه دو پدیده ی سیبک و پلتیر را می بینید

    thermoelectric

    { اما سوالی که می توان مطرح کرد این است که:

    چطور هم در انتقال گرما و هم در الکتریسیته مفاهیم رسانا و عایق مطرح هستند اما یکسو کننده یا دیود که با استفاده از نیمه رسانا ساخته می شود فقط در الکتریسیته مطرح است؟

    پدیده الکتریسیته در اثر حرکت آزادانه ی الکترون ها به وجود می آید و پدیده ی انتقال گرما در اجسام به دلیل ارتعاش الکترون ها .حال باید دید که آیا می توان در انتقال حرارت هم مشابه آن چه در الکتریسیته تحت عنوان نیمه هادی ها وجود دارد که در صورت جفت شدن آن ها می توان به ترکیبی دست یافت (Diode) که جریان را از یک سو عبور داده واز سوی دیگر قطع کند مطرح کرد یا نه؟ هم چنین در یک سیستم تشعشعی که هم رسانا و هم عایق وجود دارد آیامی توان نیمه رسانای تشعشعی به وجود آورد ؟ در مغناطیس چطور؟

    حالا به این موضوع فکر کنید که اگر نیمه رسانای الکتریکی (Electric Semiconductor) با یک ترکیب هوشمندانه به صورت یک المان کنترل شونده و یکسوکننده درآمدند آیا می توان در رسانش گرمایی , نیمه رسانای گرمایی Thermal Semiconductor , و در تشعشع نیمه رسانای تشعشعی Radiation Semiconductor و در مغناطیس نیمه رسانای مغناطیسی Magnetic Semiconductor را به همین صورت تعریف کرد و به کاربرد. البته این بحث با توجه به تفاوت مکانیزم های این زمینه ها کمی تخیلی به نظر می رسد.

    معادل یکسوکننده ها در جریان آب در لوله می توان به شیرهای یک طرفه اشاره کرد که مکانیزم ساده ترین آن ها به این صورت است که یک گوی شناور در قسمتی از لوله با استفاده از یک فنر نگه داشته می شود در این قسمت , یک سمت توپ تنگ تر از سمت دیگر است . به این ترتیب با عبور آب از یک طرف مخالفت می شود و لی در سمت دیگر با کمی افت فشار جریان عبور می کند. بنابرای می توان گفت هرجا حرکت ماده (الکترون یا مولکول آب یا .. ) وجود دارد می توان یک سوکننده ساخت ولی در رسانش یا مغناطیس که چیزی حرکت نمی کند مشکل است .}

    بگذریم ... از مبحث اصلی کمی دور شدیم . در هر حال با مطرح شدن دو اثری که از آن ها نام بردیم پدیده ی سومی که در واقع مکمل هر دوی آن هااست تحت عنوان اثر تامسون (Thompson) مطرح می شود :

    اکنون می توان اتفاقی که در ترموالکتریک می افتد را توضیح داد که اگر اتصال P-n از یک طرف گرما ببیند در دو سر آن ولتاژ به وجود می آید . برعکس این قضیه هم صادق است یعنی اگر به دو سر یک ترکیب P-n ولتاژی وصل شود این ترکیب گرما را از یک جهت جذب و از طرف دیگر دفع می کند(مانند یخچال) . در شکل زیر که از سایت energybandgap.com گرفته شده این پدیده مشخص شده است :

    ترموالکتریک

    البته این رو هم بگم که پدیده های ترموالکتریکی فقط در نیمه هادی ها کاربرد ندارد بلکه در فلزات هم انواع و اقسام استفاده ها از این اثرات می شود . به عنوان مثال می توان به ترموکوپل ها اشاره کرد که در انواع و اندازه های مختلفی ساخته می شوند و برای اندازه گیری دما در بسیاری از سیستم ها به کار می روند . در شکل زیر چند نمونه از ترموکوپل که برای کاربردهای مختلفی به کار می روند را مشاهده می کنید .

    ترموکوپل

    در آینده مطالبی در مورد انواع ترموکوپل می نویسم .

    امروز اگرچه به دلیل بازده نسبتا پایین (کمتر از ۱۵ درصد) کاربرد ترموالکتریک بسیار محدود بوده ولی به سرعت در حال افزایش است . مثلا یک آبسردکن را در نظر بگیرید که با ترموالکتریک آب سرد تولید می کند در این صورت می تواند از گرمایی که ترموالکتریک از آب سرد گرفته مقداری آب گرم نزدیک به جوش تولید کند و ما همزمان آب سرد و داغ داشته باشیم که امروزه اینگونه آبسردکن و آبگرم کن ها در ادارات و دانشگاهها و مراکز مختلف موجود هستند . یا به عنوان مثال حرارت تولیدی در کامپیوترها را در نظر بگیرید .درون کیس کامپیوتر باید سی پی یو خنک شود و گرما از کیس خارج شود . با استفاده از ترموالکتریک هم می توان سی پی یو را خنک کرد و هم تولید الکتریسیته نمود. از این نمونه ابتکارات در استفاده از ترموالکتریک روزبروز در حال گسترش است .عکس زیر از کتاب (فریدمنFreedman )

    ترموالکتریک

    حالا یک فیلم کوتاه از تولید توان توسط تموالکتریک در لینک زیر آپلود می کنم که می تونید به راحتی اون رو دانلود کنید .

    ترموالکتریکترموالکتریک

     

    دانلود کلیپ ژنراتور ترموالکتریک Download

    ضمنا این رو هم اضافه کنیم که در برخی مراجع به المان ترموالکتریک , ماژول پلتیر Peltier Module نیز گفته می شود . در ادامه در مورد کاربردهای ترموالکتریک صحبت می کنیم . فعلا یه مختصر از این کاربردها رو در تصاویر در زیر ببینید تا بعد.

    ۱ - خنک کاری تجهیزات الکتریکی از جمله CPU کامپیوتر

    CPU fan

    2- تامین الکتریسیته از دمای بدن

    البته این تصویر مربوط به یک سلول فتوولتاییک - ترموالکتریک است که علاوه بر گرمای بدن از نور هم انرژی تولید می کند.


    بخش نظرات این مطلب

    این نظر توسط رضا در تاریخ 1393/9/23/t3teknik و 12:07 دقیقه ارسال شده است

    رضا گفته:

    سلام جناب مهندس خیلی برام جالب بود . اگر براتون مقدور بود باز هم از این نمونه آزمایش ها رو بزارید در صورت بودن فیلم و عکس واقعا ممنون میشم با تشکر از شما به خاطر وقتی که گذاشتید

    این نظر توسط رضا در تاریخ 1393/9/23/t3teknik و 12:03 دقیقه ارسال شده است

    رضا گفته:

    سلام جناب مهندس خیلی برام جابل بود . اگر براتون مقدور بود باز هم از این نمونه آزمایش ها رو بزارید در صورت بودن فیلم و عکس واقعا ممنون میشم با تشکر از شما به خاطر وقتی که گذاشتید

    این نظر توسط حسین در تاریخ 1393/5/25/t3teknik و 1:41 دقیقه ارسال شده است

    حسین گفته:

    دوست عزیز ای‌کاش منبع مطالبت رو هم می گذاشتی. به هر حال موفق باشی
    پاسخ: در ارسال های اینده منبع هم گذارده خواهد .سرافراز باشید.

    این نظر توسط گیتی در تاریخ 1391/11/5/4 و 16:02 دقیقه ارسال شده است

     گیتی گفته:

    سلام مهندس من رشته م برق نیست داشتم وبگردی میکردم با وبتون اشنا شدم خوبه مخصوصا اون جمله ایی که گفتین نظر نه, فقط انتقاد... موفق باشید


    برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

    نام
    آدرس ایمیل
    وب سایت/بلاگ
    :) :( ;) :D
    ;)) :X :? :P
    :* =(( :O };-
    :B /:) =DD :S
    -) :-(( :-| :-))
    نظر خصوصی

     کد را وارد نمایید:

    آپلود عکس دلخواه:

    تبلیغات
    نویسندگان
    ورود کاربران
    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟
    عضويت سريع
    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری
    آخرین نظرات کاربران
    paria - من نمیتونم دانلود کنم کتاب عایقو
    پاسخ: درود گرامی لینک دانلود بازیابی شد - 1394/10/11/t3tekn
    ابراهیم -

    اگه ميشه برای منم يكم اطلاعات درباره موتور شراگ همراه با عكسش ميخواسنم براي پروژه ممنون ميشم خواهشن بفرستين خيلي ضروريه

     

    - 1394/8/28/t3tekn
    mohsen - عالی میشه اگه محبت کنید برام ایمیل کنید - 1393/10/17/t3tekn
    رضا - سلام جناب مهندس خیلی برام جالب بود . اگر براتون مقدور بود باز هم از این نمونه آزمایش ها رو بزارید در صورت بودن فیلم و عکس واقعا ممنون میشم با تشکر از شما به خاطر وقتی که گذاشتید - 1393/9/23/t3tekn
    رضا - سلام جناب مهندس خیلی برام جابل بود . اگر براتون مقدور بود باز هم از این نمونه آزمایش ها رو بزارید در صورت بودن فیلم و عکس واقعا ممنون میشم با تشکر از شما به خاطر وقتی که گذاشتید - 1393/9/23/t3tekn
    mohamad - hi - 1393/9/12/t3tekn
    reza - ججهت تعمیرات این نوع موتور ما به شما خدمات میدهیم
    - 1393/8/8/t3tekn
    بامداد کریمی - سپاسگزارم موید باشین. - 1393/8/3/t3tekn
    حسین - دوست عزیز ای‌کاش منبع مطالبت رو هم می گذاشتی. به هر حال موفق باشی
    پاسخ: در ارسال های اینده منبع هم گذارده خواهد .سرافراز باشید. - 1393/5/25/t3tekn
    همايون -

    سلام اگه ميشه يكم اطلاعات درباره موتور شراگ همراه با عكسش ميخواسنم براي پروژه ممنون ميشم خواهشن بفرستين خيلي ضروريه

    - 1393/1/30/t3tekn
    عنوان آگهی شما

    قرار دادن بنر درسایت. ماهینه فقط 2 هزار تومان

    به الکتروتکنیک-برق صنعتی امتیاز دهید